Gode senge og topmadrasser kan gøre meget for din krops helbred.

Hold din krop sund med en god seng

Det bliver ofte undervurderet, hvor stor betydning søvn har for vores velvære. For dårlig eller for lidt søvn gør os nemlig ikke bare trætte, det gør os også sårbare overfor en lang række sundhedsmæssige problemer. Bl.a. svækkes immunforsvaret, hvis du ikke sover de anbefalelsesværdige 7-9 timer pr. nat, og det gør dig mere modtagelig overfor sygdomme. Søvnmangel eller lav søvnkvalitet kan også resultere i koncentrationsbesvær, ligesom for lidt søvn får dig til at se ældre ud, end du er.

Søvnmangel kan altså både være skadeligt og decideret farligt. Heldigvis kan du selv gøre en indsats for at forbedre dine sovevaner, og det første skridt i den retning er naturligvis at vælge en seng, som understøtter din krop. I denne guide ser vi nærmere på, hvad du skal overveje, når du køber seng og topmadras.

Vælg den rigtige fasthed

En af de skavanker, som hyppigst opstår, hvis man sover forkert, er ryg- og lændesmerter. Disse kan i mange tilfælde afhjælpes, hvis man er opmærksom på at vælge en fasthed, som passer til ens krop. Det er vigtigt, at bagenden og skuldrene synker ned i madrassen, mens madrassen buler op i lænden og giver støtte til rygsøjlen. For at sikre, at de rette kropsdele synker ned i sengen, skal lette personer som udgangspunkt vælge blødere madrasser end tunge personer. Dog skal man selvfølgelig vælge den fasthed, man har det bedst med. Det er altid smart at spørge om hjælp i butikken og tage dig god tid til at prøve de forskellige fastheder, inden du beslutter dig.

Prøv forskellige fjedertyper

Ikke bare sengens fasthed, men også den type af fjedre, som sidder i madrassen, har betydning for din liggekomfort. Der findes tre typer sengefjedre – Bonell-fjedre, pocket fjedre og multipocket fjedre. Bonell fjedrene er spiralformede metalfjedre, som giver en medium til hård fasthed. Bonell-fjedre kan ikke bevæge sig uafhængigt af hinanden. Det kan til gengæld pocket fjedre, som er syet ind i små stofposer, og dermed er helt lydløse. Disse fjedre arbejder selvstændigt, hvilket betyder, at madrassen former sig efter kroppens kurver. I en madras med multipocket fjedre er der flere fjedre pr. m2, hvilket giver endnu bedre fleksibilitet og komfort.

Nogle kvalitetsmadrasser med pocket- eller multipocket fjedre er udstyret med såkaldte ”komfortzoner”, der støtter særligt om omkring kroppens vigtigste steder, eksempelvis lænd, skuldre og hofter. Dette kan være med til at forebygge rygproblemer og generelle skavanker, som kommer af en dårlig seng.

Elevationsseng til særlige behov

Et andet tip til valg af den rigtige seng er at overveje, hvilket behov sengen skal udfylde. Skal den kun bruges til at sove i, eller skal den også bruges til f.eks. at læse eller se TV i? Hvis det er tilfældet, kan man med fordel investere i en elevationsseng, som kan indstilles i den position, man ønsker. En elevationsseng er også anbefalelsesværdig til folk med vand i benene, ligesom man kan have gavn af en elevationsseng, hvis man har tendens til at hoste om natten.

Husk topmadrassen

Endelig skal man huske, at ikke bare selve sengen, men også topmadrassen har betydning for liggekomfort og dermed søvnkvalitet. Eksempelvis kan du anskaffe dig en temperaturregulerende topmadras, hvis du ofte vågner og har det varmt om natten. Topmadrassen kan også bruges til at gøre en relativt hård seng lidt blødere, hvis det er det, man ønsker. Ligeledes kan topmadrasser bruges til at differentiere fastheden i dobbeltsengen, hvis din sengepartner foretrækker en anden fasthed end dig. Endelig er topmadrassen med til at forlænge selve sengens levetid, da det ikke slider nær så hårdt på sengen, hvis du ligger på en topmadras i stedet for direkte på sengen.

Disse råd er værd at tage med dig i jagten på den seng, der kan optimere din sundhed og dit velvære. Husk også, at det altid er en god idé at opsøge vejledning i forretningen, når du køber seng og topmadras.